torsdag 12. januar 2012

I Bokhylla - Stray

I bokhylla har jeg en bok (utrolig nok):


Vel, en bok blant flere, ser det ut som.


Men den jeg tenkte å skrive litt om nå, er "Stray" - første bok i Shifter-serien som er skrevet av den amerikanske forfatteren Rachel Vincent. Sjangeren er urban fantasy, altså fantasy som foregår i den «virkelige» verden.

Boka er fortalt i jeg-person og lar oss bli kjent med Faythe Sanders som er en selvstendig og modig ung kvinne, skjønt til tider på kanten til egoistisk. Hun kan virke som en helt vanlig jente, selv for romkameraten på colleget, Sammi, men Faythe er definitivt ikke vanlig; hun er en varkatt - et mektig, overnaturlig rovdyr.

Faythe stikker til college for å unngå den overbeskyttende ekskjæresten, Marc og for å leve som et normalt ungt «menneske», men hun slipper ikke unna særlig lenge; hun blir nødt til å dra tilbake til flokken for beskyttelse da to kvinnelige varkatter er blitt kidnappet. Dette er en alvorllig sak siden hunnkatter er ekstremt sjeldne og derfor kostbare. Likevel, Faythe er ikke den typen som vil sitte på rumpa å gjøre ingenting når to nære venner av henne er savnet. Jeg siterer baksideteksten på boken: «She has claws – and she’s not afraid to use them.»

Jeg føler ikke at jeg har lest noe lignende før, og det som gjør den så annerledes, er det faktum at den ikke omhandler vampyrer eller varulver og kjærlighet mellom dem og mennesker - og så videre og så videre - men varkatter, noe det dukker opp rød strek under på Word. Skulle jeg skrevet værkart, eller kanskje vårnetter?
En ting jeg liker ekstra godt med denne boka, er at varkattsamfunnet er så godt gjennomført. De har et system; for eksempel alfaer, blant annet Faythes far, for bestemte territorier i USA og en fast måte å håndtere rotet etter forbryterske villkatter - uten at menneskene for nyss i det. Dessuten får vi ta del i forvandlingsprosessen når Faythe går fra menneske til katt – og motsatt. Det er nesten sånn at jeg – idet jeg ser opp av boka – blir overrasket over ikke å ha hale og klør selv!


Jeg leste den på engelsk, men den finnes også oversatt til norsk. Den er nok hovedsakelig ment for voksne, unge voksne, men jeg likte den utrolig godt uansett og har lest etterfølgeren, Rogue. Skal kjøpe den tredje så fort muligheten byr seg. Stray er en slukende bok og verdt å lese hvis du liker fart og spenning og synes varkatter høres spennende ut!

1 kommentar:

Takk for kommentaren!